onsdag 27 mars 2013

Veterinärsamtal x2 m.m

Väntade under dagen på att både Redog skulle ringa om Ginzas fästingprover och att Ernies veterinär skulle ringa om vad nästa steg i hans behandling skulle bli.
Så klart ringer de typ exakt samtidigt.
Vad är oddsen för det liksom.
Medan jag pratar med Redog ringer Södra djursjukhuset. Som tur var så var Redog-samtalet på väg att avslutas så jag skyndade på det hela lite och hann precis svara Ernies veterinär. Ville ju inte riskera att missa det samtalet heller.

Hur som helst.......
Redog ringde för att ge svaren på Ginzas fästingprover och det visade sig att titrarna för anaplasmos var ganska höga.
Nu har ju Ginza haft anaplasma tidigare och har behandlats mot det och det kan tydligen ligga kvar i blodet. Så vi kom fram till att Ginzas veterinär ringer Södra Djursjukhuset som har Ginzas gamla journaler för att kika på vad halten titrar låg på vid tidigare tillfällen. Och så ringer hon mig på torsdag igen.
Tänk om det är så att anaplasmosen är det som gör att Ginza har ont. Det vore ju ändå helt underbart för den sjukdomen är ju behandlingsbar. Känns sjukt att hoppas på att hon är sjuk men jämfört med det andra som ev låg framför henne är detta så mkt bättre.
Men vi får se, ska försöka att inte bygga upp föööör stora förhoppningar att det är anaplasman som ger smärtan då jag hellre vill vara lite förberedd.

Så till samtalet med Ernies veterinär.
Vi bestämde nu att vi ska göra en gastroskopi och en rektoskopi på honom för att få mer svart på vitt vad som är fel och vad för behandling han ska ha.
Är så trött på att famla i mörkret och bara chansa på medicinering. Nu vill jag veta!
Det har ju dock sitt pris, ca 12.000-13.000:- skulle jag räkna med. Tur man ändå har försäkring och att jag hann med innan självriskperioden gick ut.
Fick tid 16/4 och då ska han sövas och undersökas ordentligt.
Är alltid jobbigt med narkos men ovissheten är ännu jobbigare.
Generellt har Ernie blivit bättre sen vi började med magmedicinen MEN han är fortfarande inte tillbaka till 100% så därför känns det skönt att göra detta.
Även här känns det konstigt att hoppas på att de hittar ngt men det vore skönt att veta vad det faktiskt är som är felet.
Ja ja nu väntar vi tills det är dags så får vi se.......

Idag är det Ginzas 6års dag och den har firats ute i solen med bus i skogen och så fick de goda märgben nu på kvällen. Mums tyckte alla :-)
Avslutade kvällen med lite laser på Ginza (och min axel).
Imorn är det vattentrask igen.

Ernie har jag börjat träna hoppfjärr med. Eller träna och träna, jag gör korta träningspass lite då och då när jag har ork vilket än så länge inte är jätteofta.
Men nu har jag fått genomslag i hopp-stå på honom iallafall så det börjar bli nått av det :-)
Försöker också lära honom bakdelskontroll med lite varierat resultat.
Försöker få honom backa upp på saker men det slutar bara med att han sätter sig på det jag vill han ska backa upp på ha ha.
Annars lyckas vi ganska bra med att han tex ska stå på små stubbar. Där jobbar han minsann med baktassarna också å det är ju bra iallafall.
Mer träning som gäller iallafall!
Få se om man orkar nått imorn redan.

Kram på er









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar